Teraz i TY zdobywaj Spintires

 

Opis gry PC SpinTires

 

Leśna głusza, kilometry błotnistych dróg, w natarciu klasyczne radzieckie ciężarówki. Spintires pokazuje jak powinna wyglądać niemal idealna symulacja ciężkich pojazdów w ekstremalnych warunkach.

Starsi gracze na pewno pamiętają dumę radzieckiej myśli motoryzacyjnej w roli ciężarówek ZiŁ czy KAMAZ. Najwidoczniej, błękit szoferki tego doskonałego oraz czerwień kabiny tego ostatniego na ludzkie wryły się oraz w pamięć twórców niezależnego, brytyjskiego studia Oovee Games. Ich najróżniejsza produkcja – SpinTires – kojarzy się na przemierzaniu niezwykle grząskiej, błotnistej leśnej głuszy bliżej niekreślonego obszaru za swoją wschodnią granicą. Cała zabawa polega na ostatnim, by przy pomocy aut ciężarowych podać na godzina materiał z faktu Oraz do tematu B. Na wczesny rzut oka powierzone zadanie sprzedaje się dziecinnie proste. A już z wczesnych chwil spędzonych ze Spintires jasno widać, że operowanie samochodem w ekstremalnych warunkach daleko dzieli się od szusowania przysłowiowym TIR-em po idealnie gładziutkich autostradach.

Pierwsze co wiąże uwagę gracza to wprost kapitalna oprawa wizualna, niezwykle szczegółowa, również w kwestii otoczenia kiedy również głównych bohaterów naszej leśnej eskapady, czyli ciężarówek. SpinTires robi na autorskim silniku VeeEngin, na dodatek fotorealistyczna grafika została wsparta technologią Havok. To związanie zaowocowało piorunującym wręcz efektem niemal idealnego odwzorowania zatrzymania się obiektów dostępnych na ekranie. Czegoś takiego wcześniej nie widziałem. Wywołująca wibracje praca silnika, wjechanie na byle kamień, zanurzenie się w błocie, gwałtowne zahamowanie oraz znacznie pozostałych czynników zostało opisane na końcu sugestywnie, że tworzy się wrażenie bycia obowiązkowym świadkiem i uczestnikiem otwartej na ekranie akcji. Zabawa przeprowadza się na indywidualnym spośród niewielu możliwych do wyboru terenów. Takowe dzielą się między sobą topografią, obecnością naturalnych zbiorników wodnych czy gęstością zalesienia. Zanim wyruszymy w podróż dostajemy możliwość wyboru samochodu w tekście marki oraz sposobu nadwozia. Tutaj wachlarz jest całkowicie prosty, choć jest ponad czym się zastanowić. Oto bowiem, możemy wskoczyć za kółko klasycznego ZiŁ-a 130 wyposażonego w nadwozie skrzyniowe, nieco większego 4320, a ponadto dużego 537 czy 7310.

 

 

O ile ZiŁ 537 jest wyjątkowym, czteroosiowym ciągnikiem, o tyle ci model bardziej by wybrał do przewozu rakiet Scud niż transportu bel drewna. Rzecz jasna każdy z samochodów ciężarowych może zostać zaopatrzony w różnoraki typ nadwozia, np. wspomnianą już skrzynię, naczepę z plandeką, przyczepę z kłonicami, a nawet zamontowany tuż za kabiną hydrauliczny dźwig samochodowy (HDS), czyli specjalny żuraw służący samodzielnemu rozładowaniu towaru. Także w planu poprawienia efektywności ciężarówek, jak również skończenia się na ewentualne przykre informacje w trakcie podróży, nasze monstra można urządzić w określone haki, dodatkowe zbiorniki paliwa, osłony na kabiny, zapasowe koła czy dodatkowe reflektory. Każdy z ostatnich czynników możliwy jest do odblokowania w nagrodę za poczynione postępy. Progres determinowany jest własnością wykonania powierzonego zlecenia transportowego. Na bliski sukces wpływają takie elementy jak czas realizacji przewozu czy poziom ewentualnego uszkodzenia pojazdu oraz towarze w ciągu mozolnego przedzierania się przez grząskie leśne drogi.

Prawdziwą esencję Spintires pokazuje tuż po odpaleniu silnika naszej ciężarówki. Jeszcze tylko szybki wgląd w mapę okolicy, wyznaczenie punktów nawigacyjnych drogi również możemy wyruszać na zajęcie załadunku. Co ciekawe, rzeczona mapa nie jest całkowicie odkryta. Jedynie odda się zauważyć nasz garaż (ważna w przed sprawić koniecznych napraw), ewentualnie miejsce załadunku oraz rozładunku. Inną część spowija czerń z zaznaczonymi punktami, do których należy dotrzeć by dany wycinek stawał się widoczny. Mając pod uwagę panujące dookoła ekstremalne warunki jazdy, takie podejście w też znaczniejszym stopniu podnosi stawiane przed graczem wyzwania.

 

 

Następnie uruchamiamy silnik, dobiega nas dźwięk dzielącego się zapłonu, cylindry zaczynają wybijać stały rytm i ruszamy. Z rury wydechowej bucha chmura czarnych spalin i ZiŁ 130 z nadwoziem skrzyniowym opuszcza przyjazną okolicę. Przed nami organizować być się mogło znacznie utwardzona droga. Nic dużo mylnego. Wpadamy w wielkie grzęzawisko z piekła rodem, gdzie zanurzone do części w częstym błocie koła, muszą ostro boksować, aby zachować jak taką płynność jazdy. Każdą nierówność drogi momentalnie odzwierciedla wzięcie się naszej ciężarówki. Kabina non stop „podskakuje”, widać idealnie pracujące resory, spod błotników wydobywa się odpryskujące błoto a burty naszej bryki wyginają się na założenie i lewo dając niesamowite poczucie realizmu. Nie odda się ukryć, że Spintires proponuje to, co jest u podstaw każdego symulatora jazdy, bez powodu na specyfikę samego wozu. Mam tu na bada tzw. czucie samochodu.

Faktycznie czujemy, że kierujemy autem ciężarowym, czujemy, że jesteśmy zanurzeni po miejscu Symulator Farmy w błocie, wreszcie czujemy zwiększony ciężar naszej fury, gdy takowa jakimś cudem dotrze do mieszkania odbioru towaru i stanie załadowana belami drewna. Ten zły opis nie jest doskonale przesadzony. Otóż zakładając się coraz dużo w las praktycznie zupełnie nie mamy gwarancje, że w ogóle dotrzemy do użytku. Jeden mały błąd, źle obrana trasa, zbytnia pewność siebie czy pracowanie na moc, w mgnieniu oka może zdecydować o niepowodzeniu przedsięwzięcia. Krótko mówiąc, przez wszą podróż towarzyszy nam permanentne poczucie zagrożenia, wywołane możliwością zagrzebania się w błocie na amen. Owszem, nasze samochody mają możliwość wrzucenia napędu na wszelkie koła. Możemy także obsługiwać dyferencjał, oddając tym systemem moment obrotowy danej osi. Wreszcie dostajemy możliwość założenia przed wyruszeniem w odległość łańcuchów na koła czy doboru odpowiedniego sposobu ogumienia. Ale mimo wszystko można zapomnieć, że stosując powyższe udogodnienia przejedziemy bezstresowo całą drogę. Nie uczestniczy także zapominać, że duża praca silnika, powoduje większe zużycie paliwa – bak ciężarówki, mimo swej wielkiej pojemności, nie jest studnią bez dna.

Wprawdzie paliwo można zatankować w dobrych punktach, zawsze w Spintires nie ma nic gorszego, niż uszkodzony samochód, dodatkowo ciągnący się na oparach benzyny już po zapadnięciu zmroku. Podchodząc do ostatniej produkcji zdecydowanie należy uzbroić się w cierpliwość i mieć energie na cele. Że człowiekowi się wydaje, że posiada przed sobą Fuel lub inną „off-roadową” produkcję, to znacznie się rozczaruje. Należy też wspomnieć o pewnych mankamentach. Zdecydowanie na ważny plan porusza się brak możliwości uruchomienia kamery w kabinie. Naprawdę jest pięknem niezwykłym, że przy tak pięknym odwzorowaniu modelu jazdy zabrakło takiej możliwości. W moim poczuciu to klasyczne niedopatrzenie ze strony twórców. Zamiast tego znajdujemy możliwość oglądnięcia naszej ciężarówki z każdej strony – kamera w tym wypadku jest rotacyjna a i oczywiście jej praktyka w niektórych przypadkach pozostawia sporo do wymagania.

 

 

Przyczepić się można i do takich elementów jak możliwość załadowania ciężkich bel drewna na nadwozie skrzyniowe. Z artykułu widzenia bezpieczeństwa zarówno kierującego jak a własnych, taki sposób nie powinien być miejsca. Do przewozu tak specyficznego ładunku przeznaczone są nadwozia, naczepy czy przyczepy z kłonicami, które zresztą w Spintires możemy spotkać w mało rodzajach. Ponadto gra nie jest niezależna z małych błędów graficznych, np. bryzgające spod kół błoto do wewnątrz skrzyni.

Podsumowując, sięgamy do rąk produkcję co nieco znacznie opłacalną. Właściwie trudno sobie wyobrazić lepszy przykład jazdy ciężarówkami w tak trudnym terenie niż ten, jaki serwuje Spintires. Nie radzę, że to gra idealna, planuje swoje mankamenty czy niedociągnięcia ale prawda istnieje taka, że takowe bledną na tle wrażeń jakie płyną połączenia silnika gry z dobrodziejstwami systemu Havok. To po prostu majstersztyk. Nie twórz uznać, że kolejna produkcja brytyjskiej ekipy porusza dość oryginalną tematykę plus stanowi klasycznym przykładem, że chociażby w bieżących czasach z powodzeniem można wykonywać gry jednocześnie proste, a przecież bardzo wymagające.